Coromandel

Tuesday, October 03, 2006

De Californische kuifkwartel


Een van de meest gehouden kwartels in ons landje is wel de Californische kuifkwartel.

Ik weet nog heel goed dat ik klein was, ik zal een jaar of 8 misschien 9 toen mijn vader naar een vogelhandelaar ging in Volendam.
In die tijd kon iemand nog zijn kost verdienen met de verkoop van vogeltjes, nu is dat onmogelijk.
Of je moet heel erg veel vogels verkopen, om je brood hier mee te kunnen verdienen.
Mijn vader had een slagerij en werkte van s`morgens vroeg tot s`avonds laat en had alleen maandag middag vrij.
Ik was al vroeg geintreceerd in vogels, en vroeg aan mijn vader of wij weer eens naar die handelaar gingen om onze collectie wat uit te bereiden.
Gelukkig had mijn vader hier ook zin in, en nam mij mee naar de vogelhandelaar vlak bij Volendam.
Hier aangekomen kon ik bijna niet wachten om al die mooie vogels te zien.
Deze mijnheer had echt ontzettend veel verschillende vogels zitten altijd.
Dit ging van zebravink tot speciale hoorn achtige vogels(van de Valk) toe in die tijd was het ontzettend moeilijk om dit soort vogels in leven te houden.
Dit omdat het voer en dergelijke nog zeker niet zo veel zijdig was als nu.
Toch had deze man zeer ruime voliere`s met zeer veel vogels in deze voliere`s.
Ik mocht van mijn vader rond kijken, en ik kon er niet genoeg van krijgen het leek wel Avifauna zoveel soorten vogels.


















In die tijd werden er nog heel veel wild vang dieren aangeboden, en er waren ook nog niet zoveel wetten als nu.
Toch zorgde deze man heel erg goed voor zijn dieren,ik mis in dit soort dingen vaak die tijd.
Nu mogen heel veel dingen niet meer, en alles is aan banden gelegd, misschien wel ook wel goed maar naar mijn oordeel vaak veel te streng.
Deze betreffende man had ook veel wildvang kwartels zitten, waaronder de Californische kuif kwartel.
Mijn vader zei tegen mij je mag kiezen welke vogel je wilt hebben, maar ze moeten wel te houden en te kweken zijn.
Mijn oog was meteen gevallen op een koppel Californische kuifkwartels, en deze mijnheer zei dat ik een goede keus had gemaakt.
Dit was de eerste keer dat ik met een vreemd soort kwartels in aanraking kwam, en hier meteen verliefd op ben geworden op deze groep grondvogels.
Dit is een van mijn mooiste belevenissen vanuit die tijd, en zal het altijd in mijn hart blijven behouden.
Dit is ook de reden om hier ook eenseen stukje over te schrijven.
Alles is gelukkig beter geworden wat voer broedmachines enz. betreft maar ons lukte het ook in die tijd jongen te kweken en op te voeden.
Ik zal in dit stukje opschrijven hoe of wij dat toen deden en later hoe het nu kan en gaat.

Eenmaal thuis gekomen het was vroeg in het voorjaar, lieten wij de kwartels los in onze mooie voliere.
Dit was een voliere met verschillende tropische vogels, met een gedeelte nacht hok en een groot gedeelte gras op de bodem.
Dit natuurlijk met gaas erom heen maar dat lijkt mij logisch, in deze voliere hing mijn vader verschillende takken van buiten erin op.
Dat waren meestal takken van de populier, met nog blaadjes eraan hier konden de jongen vogeltjes zich dan in weg schuilen.
Als ze vuil waren werden ze verwisseld voor weer andere takken goedkoop en effisent.
Op deze manier had men altijd schone takken in de voliere, en was de voliere altijd mooi.
Ook had mijn vader in deze voliere een kleine spar gezet, die wonderbaarlijk altijd groen bleef.
Verder een drink bak van een soort steen en in een gedeelte had hij los zand zitten.
In dit zand gingen de kwartels altijd rollen zodat ze weer schoon werden.
Ons voer bestond toen uit tropische voliere voer, met naar mijn idee veel teveel snoep zaad.
Men had toen nog niet veel andere keuzes, en men deed het hier dan ook maar mee.
Verder gaven wij de kwartels veel meelwormen, en gewone wormen ook toen al gaf mijn vader zijn vogels vogel muurt klein gesneden.
Na een tijdje gingen deze kwartels eieren leggen best heel erg veel.
Ik kocht toen van mijn zak geld een klein broedmachinetje uit de U.S.A vandaan.
Hier konden ongeveer 20 eitjes in en draaide via een warmte spiraal heen en weer, men moest wel deze eitjes twee maal per dag om draaien met de hand.
Onderin deed men wat water wat men ongeveer nodig dacht te hebben.
Na ongeveer een dag of twintig kwamen er toen kuikentjes uit wat was ik trots.
Deze kuikentjes gingen in een open doos met wat gaas erop en een broedlamp erin en op de bodem wat zand.
Soms werd het zand iets te heet daar moest je wel heel erg mee uit kijken.
Wat heb ik toen veel geleerd over kweken,helaas ging het ook wel eens verkeerd.
De grootste fout was het drink water, wij deden er knikkers in en het ging in een klein bakje.
Heel vaak een jam pot dekseltje met knikkers hierin,hierdoor konden ze dan niet verdrinken.
Tot de dag van vandaag blijft dit een wonder, dat je uit een ei een kuikentje kan broeden zonder een moeder dier hier voor nodig te hebben.
In die tijd was er nog geen kuiken opfok meel, wel legmeel hier kregen wij de kuikentjes toen ook mee groot.
Ook gaven wij de kuikentjes hard gekookt ei geel te eten, en vooral veel mieren eieren en wormpjes en andere insekten.
Ondanks alles groeide ze toen ook op, bijna zonder problemen tot een mooie volwassen kwartel.

Nu zal ik vertellen hoe of het kweken nu bij grotere kwekers gaat, van wat ik gezien tot nu toe gezien heb.
Verschillende kwartels worden in kleinere kooien gehouden van ongeveer 1 meter bij 40 cm bij 40 cm.
Op het plafon hangt men bubbeltjes plastic tegen het op springen.
In het hok doet men speciaal voliere zand,ook hangt men houten stokken op dit voor de nachten om uit te rusten.
Het voer is speciaal uitgebalanceerd en speciaal vervaardigd voor kwartels.
Ook geeft men nu groen voer en wat open gesneden appels dit voor de vitamine.
Men doet door het water wat extra mineralen en wat vitamine preparaten.
In het voor en najaar geeft men de dieren een kuurtje tegen cocidiose en wormen.
Als het hennetje gaat leggen worden de eieren vergaard, en op zand weg gezet.
Deze worden vaak in een donkere wat koelere kamer weg gezet, tot ze in de speciaal hiervoor gemaakte kwartel broedmachine gaat.
Men laat de machine vol automatisch draaien in speciaal lucht en water in verhouding afgestelde machine.
Men hoeft er bijna niet naar op of om te kijken, na ongeveer 23 dagen komen de kuikentjes uit.
Deze gaan in een speciaal ontworpen kunstmoeder die op gelijke temperatuur blijft.
Men geeft deze kuikens speciaal op dit doel gericht voer, en men heeft vaak drink nippels in deze kunst moeder.
In het kuiken meel zitten verschillende vitamines en mineralen verwerkt, alles speciaal voor dit doel af gestemd.
Dan na ongeveer 6 weken worden ze op een andere plek gezet, zodat ze verder kunnen groeien en dat gebeurt ook erg snel met speciaal voer.
Men ringt de kuikentjes allemaal, anders zijn ze niet geregistreerd anders mag het niet van de wet.

Ik bedoel met het schrijven echt niks verkeerds mee, met het laatste stukje wil ik alleen zeggen dat het wel heel erg gemakkelijk is geworden.
Ik vraag mij van tijd tot tijd wel eens af of het nog steeds zo spannend is als vroeger, om kwartels te kweken.
Met alle teleur stellingen en vooral alle mooie momenten van het op kweken enz.
Natuurlijk is het vaak veel beter voor die dieren, maar wat vroeger bleef leven was in ieder geval wel sterk.
Door veel te veel inteelt en het gemak, en het verbod op wilde export dieren zijn dit soort kwartels wel zwakker geworden helaas.
En hier moet u wel voor waken als u kwartels aanschaft, bij de eerste de beste vogel en dieren winkel.
Ook voor deze winkels is het bijna onmogelijk geworden wat wet enz betreft u een kwartel aan te bieden en hierdoor moet men vaak erg veel geld beatalen voor een dier.
Hierdoor wordt helaas niemand meer echt gelukkig, maar dat is mijn mening en aan u de keus.
Maar soms mis ik toch heel erg de tijd van mijn kinder jaren zonder teveel wetten en andere mileu problemen.
En laten wij wel wezen zal het nu veel beter gaan met de vele verschillende hobby dieren????
Dit is voor mij de grootste vraag, en hier sluit ik het stukje bijna mee af ik zal alleen nog wat wetenschappelijke tekst voor u op schrijven over de Californische kuif kwartel.

Nederlandse naam:Californische kuif kwartel.
Latijnse naam :Callipepla fonica.
Vogelgroep :Kuifkwartels.
Herkomst :West kust van Noord Amerika tot Zuid Amerika.
Lengte :Ongeveer 24 cm.
Winterhard :Ja maar wel beschut.
Ringmaat :6 mm.
Broedduur :ongeveer 23 dagen.
Gedrag :zenuwachtig maar kan ook heel rustig wezen.
Roep van het haan:Alleen in het vroege voorjaar maar erg mooi.
Voedsel :Speciaal in de handel verkrijgbaar.
Enting :Tegen cocidiose en worm in voor en na jaar.
Andere voeding :Groen voer fruit en insekten.
Verstandig :Af en toe wat vitamenes toe te voegen. Voor al u meelwormen,bufflowormen enz neem eens contakt op met Ben.
Alles is supervers en tegen zeer redelijke prijzen. Interesse? Stuur even een mailtje naar benwannet@hotmail.com of bel 0651521040
Dit stukje is geschreven door Leo van der Meer.
Foto`s ook door Leo van der Meer.
Vogelhouder ad Disseldorp.
Foto`s en tekst mogen gebruikt worden alleen in overleg van de auteur.

Ik wens iedereen veel lees en eventueel kweek en kijk plezier.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home