Coromandel

Wednesday, August 02, 2006

De Manderijn eend.

De Manderijn eend.

Wat na mijn eigen mening een van de aller mooiste beginners siereend is vind ik de Manderijn eend.Dat ik dit neer zet heeft een reden toen ik Ad voor het eerst leerde kennen een jaar of 20 geleden werd ik uitgenodigt bij zijn ouders thuis.Daar eenmaal aangekomen in het zeer mooie Zunderdorp in Noord Holland letterlijk tussen de koeien gruto`s,Kievieten en verschillende andere mooie weide vogels lag Ad zijn ouderlijke boerderij.Ik ben geboren in Zaandam en eigenlijk ben ik opgegroeid letterlijk midden in de stad.Dit was op zich voor mij natuurlijk een hele ervaring, tussen de koeien lopen en het aan horen van de weide vogels.Bij Ad op zijn erfje toen der tijd liep de Manderijn eend, ongeloofelijk wat een mooie eenden soort is dat net of ze niet echt zijn zo sierlijk als deze vogel is.Ik werd er letterlijk stil van zo iets moois had ik echt nooit gezien ook niet op een kinder boederij of iets dergelijks.
een koppeltje Manderijn eendjes.

Zo als je op deze foto`ziet lijkt mij dat niet overdreven wat ik bij deze eend voelde.Ik vind ze nog steeds een van de aller mooiste eenden soorten die er bestaat.Eigenlijk is het buiten dat hij zo mooi is en zo sierlijk ook nog een gemakkelijke eenden soort die eigenlijk niet mag ontbreken in welke siervijver ook.Ad hield deze eenden samen met zijn neef de Carolina eend, waar ik ook al een mooi stukje over geschreven heb.Ook deze eend wordt steeds vaker gezien in het wild in Nederland en ook hier geld dat het waarschijnelijk ontsnapte en of los gelaten eenden zijn.Bij Ad kwam er eens een Manderijn eend aan vliegen en die vond het zo gezellig die is tot op de dag van vandaag bij Ad gebleven en heeft voor zeer veel en mooi na geslacht gezorgt.Een ding was zeker het was een mannetje en doordat hij kon vliegen en erg vitaal en zeker ook iets groter was.Normaal worden de jonge eendjes gelewiekt tegen het weg vliegen en dat moet natuurlijk helaas ook wel.
Anders heb je voor je het weet een flora vervalsing van je weet wel dus is het erg belangrijk om de jongen eendjes te lewieken.Helaas zijn er mensen die het niet weten of willen weten en hierdoor krijg je een fauna vervalsing van heb ik jou daar met alle gevolgen van dien.
Ik zelf woon in Amsterdam-noord en letterlijk sterft het hier van de Halsband parkieten ook ooit eens los gelaten door iemand en pundert letterlijk alle nesten van andere vogels leeg.Ook de Nijl gans zwemt hier erg veel rond en die jagen alle eenden en vogels weg die in of om hun beurt komen met erg nare gevolgen van dien.Dus fokkers let eens een beetje op dat u eenden niet kunnen ontsnappen.Nu zal ik nog wat wetenschappelijks neer zetten over deze mooie sierlijke Manderijn eend.

Manderijn eend samen met zijn neefje de Carolina eend bij Ad in zijn vijvertje.


Nederlandse naam : Manderijneend
Latijnse naam : Aix galericulata
Familie naam : Boomeenden
Soort : Manderijn eend.
Continent van herkomst : Verre Oosten,Noordoost-china en Japan.
Specifieke vindplaats : Verre Oosten,Noordoost-China en Japan.
Groote : Ongeveer 43 cm.
Temperatuur : Winterhard. Verschillende eendjes rondom de Manderijn eend.


Algemene omschrijving : Een van de gekleurste eenden soorten die er zijn.
Voor goede beschrijving zie foto`s!!!!!.
Erg veel gehouden in partuculieren eenden vijvers.
Gemakkelijke eend winterhard.
Kan zelf zijn jongen eendjes nog uit broeden.
Komt ook nog in een witten en een albino vorm voor.


Voedsel : Siervogel korrel verkrijgbaar bij betere dierenspeciaal winkels.
In het broedseizoen mag groevoer niet ontbreken bv eendenkroost.
Jongen worden groot gebracht met speciaal opfok korrels.
Steentjes of grit zorgen voor een goede eischaal.
Lief he`jongen Eendjes in de kunstmoeder die de eendjes warm houden.

Kweek : Deze eend kan nog zelf zijn eieren uit broeden maar dit gebeurt
meestal met een broedmachine.
Het vrouwtje legt tot 15 eieren maar begint na haar 8 ste ei
dons erbij te leggen.
En na ongeveer 30 dagen komen de jongen uit.
In de natuur springen de jongen dan hoog uit een boom vandaar
boomeend.
Groeit in een zeer snel tempo groot.
Ringmaat j 9.


auteur en fotgraaf : Leo van der Meer.
Vogelhouder : Ad Disseldorp Ze vinden het lekker om zich te baderen zoals de foto laat zien.

Hopelijk heb ik u door middel van de foto`s en de bijbehorende tekst iets bij kunnen brengen van deze zeer sierlijke en mooie eenden soort.U kunt ten aller tijden contakt op nemen met Ad Disseldorp die u graag mocht u het willen helpt met het kweken van u mooie eendjes.U kunt hem bereiken op 0204031708 of via zijn mail Disse276@planet.nl en hij heeft soms ook wat eendjes te koop die hij zelf heeft gekweekt met al zijn passie.De hartelijke groeten en veel kweek en kijk plezier Leo van der Meer.

Voor al u levend voer tegen zeer scherpe prijzen bel Ben 0651521040

0 Comments:

Post a Comment

<< Home