Coromandel

Tuesday, August 22, 2006

Chinese dwerg kwarteltjes bij fam Suk.


De Chinese dwergkwartels bij Sebastiaan Suk.



Volgens mij de meest gehouden kwartels in vele volière`s is volgens mij de Chinese dwergkwartel.
Jaren geleden ik denk gauw een jaar of 35 a 40 jaar geleden had mijn vader ook een Volière`in zijn tuin staan.
Hierin zaten vele verschillende tropische vogels waaronder de zebravink,zwarte en wit kop nonnetjes en wat andere kleine vogeltjes.
Hieronder hield mijn vader kleine kwarteltjes nu weet ik inmiddels dat het Chinese dwergkwartels waren.
Mijn vader hield deze kwartels eigenlijk om het voer wat gemorst werd op te laten eten.
Hierdoor kon het voer niet gaan schimmelen of erger muizen die het overtollige voer op kwamen eten.
Mijn vader gaf deze kwarteltjes dan wel wat vogelmuur in de lente,zomer en herfst.
Maar verder eigenlijk nooit iets, maar nu hier meer ervaring in gekregen te hebben veel te kort.
Dit was bij ons vaak de reden, dat vele vooral hennetjes vroeg overleden en dat alleen door voeding problemen.
Het mooiste misschien wel ook het eerste begin van onze hobby waren de kleine bruine eitjes die deze kwartels lagen.
Als kleine jonge stond ik hier echt versteld van, dat zo een klein vogeltje zoveel eieren kond leggen.
Toen ik een jaar of 7 was kocht mijn vader voor mij een zeer klein broedmachinetje waar maar 15 eieren in konden.
Je moest iedere dag de eitjes s`morgens en s`avonds omdraaien en dat vond ik geweldig.
Na 15 a 16 dagen kwamen er een stuk of zeven jongen uit, net zo groot als een hommeltje.
Deze kuikentjes moesten in een oude schoenen doos met een warmte lamp op groeien.
Voer was er misschien wel, maar mijn vader gaf ze kippenkuiken voer.
En hij zetten een klein jampot dekseltje neer met enkele knikkertjes zodat de jongen niet konden verdrinken.

Dat had mijn vader vroeger geleerd van zijn vader met kippen kuikentjes.
Ik als kleine jongen vond het echt fantastisch om dit mee te maken, het proces van kuiken tot kwarteltjes.
Dit is mijn eerste en meteen de beste ervaring geweest, en hierdoor ben ik besmet geraakt met het kwartel kweek virus.
Tot op de dag van vandaag vind ik het nog steeds verschrikkelijk mooi, en een wonder dat wij als mensen vanuit een ei een kwartel kunnen kweken.
Ik ben nu inmiddels 41 jaar en vind het erg leuk om weer aan vroeger terug te denken onder het schrijven.
Inmiddels is er erg veel veranderd op het gebied van voer, het opkweken,selecteren,wetenschap en literatuur over deze kwartel soort.
Ik ben vaak in België" geweest de laatste jaren en heb hier erg veel verschillende kleurslagen gezien van de Chinese dwergkwartel.
Van wit tot pastel(soort oranje),van koekkoek tot bont en zeer veel andere verschillende kleurslagen.
Dat komt natuurlijk omdat dit ook volgens mij de meest verkochte en gehouden kwartel soort is.
.
Doordat wij in aanraking kwamen met verschillende andere kwekers, vooral in Noord-Holland kwamen wij ook in aanraking met Sebastiaan Suk.
Sebastiaan woont in Groot schermer, een zeer klein maar een verschrikkelijke mooie omgeving om te wonen.
Op iedere hoek ligt wel een watertje of een meer, ik keek echt mijn ogen uit wat een mooie omgeving.
Sebastiaan had ons al erg vaak uitgenodigd,en op een zonnige zondag avond was het dan zo ver wij gingen naar Groot Schermer.
Ad reed en ik genoot werkelijk van de omgeving waar wij doorheen reden,ik wist dat er mooie plaatsen waren maar zo mooi dat wist ik niet!!!.
Daar aangekomen werden wij ontvangen door Sebastiaans zijn moeder en zijn jongere zuster en kregen meteen koffie.
Ad en ik zijn echte koffie drinkers en genoten meteen geweldig van de dieren die er rondom om heen zaten.
Mijn mond viel letterlijk open van de mooie dieren die zij hielden, in de zeer mooie kostbare kooien.
In deze kooien zaten verschillende Papagaaien en Kakatoe`s en hieronder liepen kwarteltjes.
Dit met het zelfde doel als vroeger bij mijn vader thuis, het op eten van het gemorste voer maar dan wel met andere soorten voedsel erbij gegeven.

Sebastiaan vertelde mij meteen dat hij ook Papagaaien en Kakatoes kweekte, en hij had er ook jongen van zitten.
Zijn zuster liet ons ook meteen zien dat zij ook gek op deze vogels was, en nam speciaal voor de foto`s deze vogels op haar hoofd,schouders enz.
Ik had nog nooit zulke mooie vogels gezien in een voliere`, en dan ook nog wel zelf gekweekt.
Wij kregen van zijn moeder nog een tweede kop koffie, en ik genoot echt van de gast vrijheid van deze mensen.
Je zou toch als mens eigenlijk niks anders wensen, dan een omgeving zo mooi en met zulke mooie dieren op de achtergrond.

Sebastiaan liet mij zijn kwartel kuikentjes zien die nog maar net 1 dag oud waren echt hele kleine hommeltjes.
In zijn buiten verblijven zitten Papagaaien en eronder lopen de Chinese kwartels echt een schitterend gezicht.
Een grote vogel met zo een klein dwergje eronder, en totaal zonder problemen zo zie je maar weer wat er mogelijk is.
De rest van de avond vele foto`s gemaakt en het was om voor ik er weet van had.
Gelukkig kan ik terug kijken op deze gezellige mooie knussen avond in het mooie Groot Schermer.
Mocht u geintreceerd zijn in zelf gekweekte papagaaien of Chinese dwerg kwarteltjes neem dan eens contakt op met familie Suk.
Deze mensen ontvangen u graag en voor u het weet vliegt de tijd dan om, en moet u weer net als wij naar huis terug.
Met dank aan deze fijne avond bij deze lieve mensen.

Hieronder heb ik nog wat speciale gegevens geplaatst over de Chinese dwergkwarteltjes.

Nederlandse naam :Chinese dwergkwartel.
Latijnse naam :Coternia chinesis.
Soort :Grondkwartel.
Familie naam :Chinese dwergkwartel.
Continent van herkomst : India,Zuidoost China,Australië .
Specifieke vindplaats : India,Zuidoost China,Australië.
Grootte : ongeveer 12 cm.
Temperatuur :Indien iets beschut winterhard.
Algemene omschrijving :Meest voorkomende voliere kwartel.
Vele verschillende mutaties.
Winterhard.
Rustig.
Soms nog natuurbroed maar meestal
inteelt met verschillende nadelen.
Man gekleurd vrouw wildkleur of schutkleur.
Voedsel :Doordat deze kwartel erg klein is geeft men meestal legmeel.
Ook tortelduiven voer kan hierdoor gemegd worden.
Insekten waaronder meelwormen niet mogen ontbreken.
Groenvoer zoals:vogelmuur klein gemaakt let op pootjes.
Verder sla,brandnetel en alle fijne andere groenvoer.
Kweek : Bijna altijd broedmachine soms nog natuurbroed.
Meestal 6 tot 9 eieren meerdere keren per jaar.
Broedtijd 16 dagen.
Kuikens groeien erg snel let op op tijd ringen.
Ringmaat 3,5 mm.
Meestal met ongeveer 10 weken leggen de hennen al weer eieren.
Kuiken opfokmeel met toevoeging van insekten.
Auteur :Leo van der Meer.
Vogelkweker :Familie Suk


Voor al u meelwormen,bufflowormen enz neem eens contakt op met Ben.
Alles is supervers en tegen zeer redelijke prijzen. Interesse? Stuur even een mailtje naar benwannet@hotmail.com of bel 0651521040

1 Comments:

  • hey ik ben jorn en ben veertien jaar ik een trio chinese dwergkwartels.Mijn haantje is erg rustig maar mijn (jongere)hennetjes zijn wel onrustig heb je een goede tip om ze tammer te krijgen alvast bedankt jorn.

    By Blogger jorn, at 1:51 AM  

Post a Comment

<< Home